STATUT Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach
Obowiązujący od 1 września 2015 roku
STATUT
Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach
Ustawa z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty ( Dz.U .z 2004. 256. Poz.257 z późniejszymi zmianami) wraz z aktami wykonawczymi ministra właściwego ds. szkolnictwa artystycznego oraz ministra właściwego ds. edukacji.
Statut opracowano na podstawie Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek oświatowych.
§1
- Zespół Szkół Plastycznych w Katowicach jest publiczną szkołą artystyczną.
Zespół został utworzony zarządzeniem nr 9 Ministra Kultury z dnia 28 lutego 2002 r. i jest kontynuacją istniejącej od 1947 roku szkoły o nazwie Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Katowicach.
Siedziba szkoły znajduje się w Katowicach, ul. Ułańska 7a, 40-887 Katowice - W skład Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach, zwanego dalej ,,Zespołem Szkół” wchodzą:
- Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych im. Józefa Pankiewicza
- Liceum Plastyczne
- Nazwa szkoły wchodzącej w skład Zespołu Szkół składa się z nazwy Zespołu i nazwy tej szkoły.
- Ustalona nazwa Zespołu i szkół wchodzących w jego skład używana jest w pełnym brzmieniu.
- Szkoły wchodzące w skład Zespołu kształcą w zakresie:
- Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych sztuki stosowanej,
- Liceum Plastyczne specjalności artystycznej.
§2
- Organem prowadzącym szkołę jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.
§3
Cele i Zadania Szkoły
- Cele i zadania szkoły:
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (Dz.U.z 2004r nr 256, poz.2572 z póżn.zm.) oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
- zapewnia każdemu uczniowi odpowiednie wykształcenie,
- rozwija zdolności i umiejętności uczniów w stopniu pozwalającym na czynną działalność zawodową w dziedzinie sztuk plastycznych i wyuczonej specjalności, umożliwia wszechstronny rozwój osobowości i zdobycie szerokiej, nowoczesnej wiedzy,
- przygotowuje do aktywnej działalności na rzecz kultury w środowisku lokalnym,
- przygotowuje uczniów do podjęcia dalszych kierunków kształcenia oraz wyboru zawodu,
- przygotowuje świadomego odbiorcę sztuki,
- rozwija poczucie poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury Europy i świata.
- zapewnia każdemu uczniowi odpowiednią opiekę oraz bezpieczeństwo na terenie szkoły.
- Cele i zadania szkoła realizuje poprzez:
- zadania dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w ramach zajęć obowiązkowych, działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej we współdziałaniu z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim,
- uczestniczenie w konkursach, wystawach, plenerach o zasięgu szkolnym, regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym oraz olimpiadach przedmiotowych,
- współdziałanie ze środowiskiem, samorządem lokalnym w rozwijaniu działalności kulturalnej poprzez: ekspozycje prac, działalność usługowo- gospodarczą, kontakty z uczelniami, szkołami i innymi placówkami kulturalnymi,
- rozwijanie współpracy z innymi szkołami artystycznymi w kraju i za granicą (wymiana doświadczeń).
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (Dz.U.z 2004r nr 256, poz.2572 z póżn.zm.) oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
- Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów oraz przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów w Zespole Szkół regulują Zasady Wewnątrzszkolnego Oceniania zwane dalej ZWO, będące integralną częścią Statutu.
- Szkoła ma prawo do prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.
- Zespół Szkół zapewnia uczniom wymagającym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych opiekę i pomoc poprzez:
- współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i ich rodzicom,
- zatrudnienie psychologa szkolnego,
- określenie przez Dyrektora Zespołu Szkół form dodatkowego wsparcia;
- Zespół Szkół współdziała z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i opieki poprzez działalność Rady Rodziców oraz indywidualne kontakty.
- W Zespole Szkół działają zespoły:
- Komisja przedmiotów artystyczno-zawodowych, która skupia nauczycieli przedmiotów artystyczno-zawodowych. Jej pracą kieruje przewodniczący komisji. Cele i zadania komisji obejmują:
- inspirowanie uczniów do aktywności twórczej, zachęcanie do udziału w różnych formach konfrontacji artystycznej,
- organizację konkursów, plenerów, wystaw, imprez i innych form działalności artystycznej odbywających się w Zespole Szkół oraz poza nią w ramach jej działalności statutowej,
- weryfikację osiągnięć uczniów, procesów dydaktycznych i kreatywność twórczą nauczycieli realizujących założenia programowe w obrębie poszczególnych przedmiotów
- Komisja przedmiotów ogólnokształcących, która skupia nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących. Jej pracą kieruje przewodniczący komisji. Cele i zadania komisji obejmują:
- motywowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych,
- analizę wyników egzaminów zewnętrznych,
- współpracę nauczycieli w celu prawidłowej i spójnej realizacji podstawy programowej dla przedmiotów ogólnokształcących,
- planowanie i realizację imprez szkolnych oraz innych wydarzeń kulturalnych.
- Zespół ds. dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w skład którego wchodzą: wychowawcy klas, psycholog szkolny oraz przedstawiciele samorządów klasowych. Pracę zespołu nadzoruje Przewodniczący. Główne założenia zespołu to:
- pilotowanie problemów wychowawczych; omawianie, analizowanie, poszukiwanie rozwiązań,
- realizacja zadań zawartych w programie wychowawczo-profilaktycznym.
- Komisja przedmiotów artystyczno-zawodowych, która skupia nauczycieli przedmiotów artystyczno-zawodowych. Jej pracą kieruje przewodniczący komisji. Cele i zadania komisji obejmują:
- Zespół Szkół współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego w celu realizacji działalności kulturalnej poprzez promowanie uzdolnionej młodzieży w formie wystaw, plenerów, warsztatów artystycznych, współpracy międzynarodowej, a także typowanie do nagród i stypendiów.
§4
- Szkoła może organizować inne niż obowiązkowe zajęcia edukacyjne dla uczniów, wynikające ze szkolnego planu nauczania, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb uczniów w zakresie rozwoju artystycznego.
- Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
§5
Organy szkoły
- W skład organów Zespołu Szkół wchodzą:
- Dyrektor Szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski
- Szczegółowe kompetencje organów szkoły są następujące:
- Zespołem Szkół kieruje dyrektor, który jest jego przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, Przewodniczącym Rady Pedagogicznej. Funkcję Dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący szkołę. Dyrektor szkoły w szczególności:
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły,
- sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
- W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest organem kolegialnym Zespołu Szkół złożonym ze wszystkich nauczycieli w nim pracujących. Rada Pedagogiczna w szczególności:
- opiniuje organizację pracy szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki,
- opiniuje wnioski w sprawach indywidualnego programu lub toku nauczania,
- opiniuje projekt planu finansowego Zespołu Szkół,
- może występować z wnioskiem do organu prowadzącego Zespół Szkół o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie z innej funkcji kierowniczej;
podstawę działania Rady Pedagogicznej stanowi regulamin
- Zespołem Szkół kieruje dyrektor, który jest jego przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, Przewodniczącym Rady Pedagogicznej. Funkcję Dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący szkołę. Dyrektor szkoły w szczególności:
- W szkole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów Zespołu Szkół Plastycznych Rada może występować do Dyrektora Zespołu Szkół i Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły. Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
- uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
- opiniowanie projektu finansowego składanego przez dyrektora Zespołu Szkół.
Rada pracuje w oparciu o wewnętrzny regulamin
- Samorząd Uczniowski jest organem kolegialnym Zespołu Szkół złożonym z uczniów. Samorząd jest współorganizatorem życia szkolnego, w tym:
- podejmuje inicjatywy związane z działalnością szkoły umożliwiające rozwój i zaspokajanie zainteresowań uczniów,
- wyraża opinie o sprawach dotyczących organizacji pracy szkoły,
- wyraża opinie o prowadzonych w szkole zajęciach nadobowiązkowych,
podstawą działań Samorządu Uczniowskiego jest regulamin. - Szczegółowe przepisy funkcjonowania SU zawarte są w regulaminie.
- Spory między organami szkoły są rozwiązywane według następujących zasad:
- Dyrektor szkoły pełni funkcję negocjatora w sytuacjach konfliktowych pomiędzy organami szkoły (jak również pomiędzy nauczycielem i rodzicem), w swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu, podejmuje decyzje z zachowaniem prawa, mając na względzie słuszny interes zainteresowanych oraz dobro szkoły i dobro publiczne. Decyzja dyrektora jest ostateczna.
- W przypadku nierozwiązania konfliktu na terenie szkoły, każda ze stron ma prawo do odwołania się do organu prowadzącego i nadzorującego szkołę, jeżeli tak stanowią odrębne przepisy.
- Konflikty wynikające ze stosunku pracy rozstrzyga się zgodnie z Kartą Nauczyciela i przepisami Kodeksu Pracy.
- W przypadku sporu pomiędzy dyrektorem a organami szkoły, organem rozstrzygającym jest organ wyższego stopnia.
§6
- Organizacja szkoły, w tym cykle kształcenia, specjalności i specjalizacje artystyczne, określenie długości zajęć edukacyjnych, działalność internatu określona jest przez statut Zespołu Szkół.
§7
- Czas trwania cyklu kształcenia w poszczególnych szkołach wchodzących w skład zespołu jest następujący:
- Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych – o sześcioletnim cyklu kształcenia, w której w klasie III przeprowadza się egzamin gimnazjalny, dająca wykształcenie ogólne w zakresie gimnazjum i liceum ogólnokształcącego, umożliwiająca uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie plastyk po zdaniu egzaminu dyplomowego, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego. Szkoła w zakresie kształcenia ogólnego realizuje podstawy programowe kształcenia ogólnego, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego, określone w przepisach.
- Liceum Plastyczne – o czteroletnim cyklu kształcenia dająca wykształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego, cztery lata umożliwiająca uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie plastyk po zdaniu egzaminu dyplomowego, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego. W zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawę programową kształcenia ogólnego liceum ogólnokształcącego, określona w przepisach.
- Szkoły wchodzące w skład Zespołu kształcą w zakresie:
- Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych ze specjalnością sztuka stosowana, kształci w zakresie:
- formy użytkowe, obejmujące:
- złotnictwo,
- snycerstwo, (wygaśnięcie specjalizacji 2016/2017)
- metaloplastyka, (wygaśnięcie specjalizacji 2016/2017)
- techniki rzeźbiarskie
- realizacje intermedialne
- techniki graficzne
Wyboru specjalności dokonuje się wg opracowanego regulaminu
Liceum Plastyczne w Zespole Szkół Plastycznych w Katowicach ze specjalnością artystyczną, kształci w zakresie:
- formy użytkowe, obejmujące:
– złotnictwo,
– snycerstwo, (wygaśnięcie specjalizacji 2015/2016)
– metaloplastyka, (wygaśnięcie specjalizacji 2015/2016)
- techniki rzeźbiarskie
- realizacje intermedialne
- techniki graficzne
Wyboru specjalności dokonuje się wg opracowanego regulaminu.
- Plenery stanowią integralną część programu nauczania w zakresie rysunku i malarstwa, a ich zaliczenie jest obowiązkowe do uzyskania promocji do klasy programowo wyższej. Szczegóły określa regulamin plenerów szkolnych, załącznik nr 9
- Wszystkie prace wykonane przez uczniów w procesie dydaktycznym (prace szkolne, plenerowe i dyplomowe) są własnością szkoły.
- W Zespole Szkół istnieje archiwum, w którym przechowywane są wyróżniające się prace uczniów, szczegółowe zasady funkcjonowania archiwum określa regulamin.
§8
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w §12 ust.3. Czas rozpoczęcia zajęć edukacyjnych oraz długości przerw określa zarządzenie dyrektora szkoły.
§9
W szkole nie działa świetlica. Uczniowie mający przerwę śródlekcyjną mogą przebywać w tym czasie w czytelni szkolnej.
§10
Uczniowie Zespołu Szkół uczący się poza miejscem stałego zamieszkania mogą skorzystać z zakwaterowania w internacie prowadzonym przez Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Katowicach. Zasady korzystania z internatu określa regulamin.
§11
- Szkoła prowadzi bibliotekę szkolną.
- Zasady organizacji biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza określa regulamin.
§12
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania.
- Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§13
Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem stanowiska wicedyrektora, nauczycieli, nauczycieli - wychowawców określa statut szkoły.
- Szkoła zatrudnia nauczycieli, pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
- Nauczyciel podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych (ust. z 6.06.1997 r.).
- Dobro ucznia jest dla nauczyciela wartością nadrzędną, nauczyciel decyduje o sposobie nauczania, stymuluje rozwój psychofizycznych uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania po rozpoznaniu potrzeb. Jego praca jest traktowana jako proces twórczy.
- Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą oraz działania artystyczne i są odpowiedzialni za jakość tej pracy.
- Nauczyciele stwarzają warunki dla świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie lekcyjnym i życzliwego współdziałania, oceniają uczniów w sposób obiektywny i bezstronny, oceny są jawne.
- Dbają o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego zgodnie z założeniami planu dydaktycznego oraz podstawą programową nauczanego przedmiotu.
- Zapewniają optymalny rozwój przez osobisty przykład i wartościowe naukowo, społecznie i moralnie oddziaływanie wychowawcze.
- Sprawując opiekę nad uczniami, odpowiadają za ich bezpieczeństwo.
- Na bieżąco wzbogacają swoją wiedzę oraz warsztat pracy poprzez samokształcenie oraz udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, a także w przypadku nauczycieli przedmiotów artystyczno-zawodowych poprzez udział w wystawach, konkursach plastycznych oraz wydarzeniach artystycznych w kraju i zagranicą.
§14
- W Zespole Szkół Plastycznych utworzone jest stanowisko wicedyrektora,
- Funkcję wicedyrektora powierza i odwołuje z niej Dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej.
- Wicedyrektor wspomaga pracę Dyrektora, Dyrektor ustala zakres obowiązków wicedyrektora.
§15
- Nauczyciele wchodzą w skład komisji przedmiotowych i zespołów problemowo-zadaniowych.
- Zespołom przedmiotowym lub problemowo-zadaniowym kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły.
§16
- Dyrektor szkoły powierza każdą klasę opiece nauczyciela-wychowawcy.
- Do zadań nauczyciela-wychowawcy należy sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz między uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej
- Wychowawca, w celu realizacji zadań, współpracuje z dyrektorem Zespołu, radą pedagogiczną, psychologiem szkolnym, wychowawcami internatu i rodzicami w ramach szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
§17
- Szkoła oprócz zadań dydaktyczno-wychowawczych pełni funkcje opiekuńcze w celu ochrony zdrowia ucznia i zapewnienia mu bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole oraz ochronę przed przemocą, uzależnieniami i innymi zagrożeniami.
- Do zadań opiekuńczych szkoły należy w szczególności:
- sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,
- sprawowanie opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły, zgodnie z regulaminem wycieczek i plenerów,
- W celu realizacji zadań:
- nauczyciele i pracownicy szkoły pełnią dyżury nauczycielskie podczas przerw między zajęciami, wg określonego harmonogramu,
- dyżurujący pracownik portierni ma obowiązek legitymowania i rejestrowania osób wchodzących na teren szkoły, zgodnie z zarządzeniem dyrektora szkoły,
- w szkole obowiązuje zakaz opuszczania przez uczniów budynku w czasie trwania zajęć edukacyjnych i przerw śródlekcyjnych, uczniowie opuszczający szkołę w czasie trwania zajęć zobowiązani są do przestrzegania regulaminu zwolnień,
- szkoła objęta jest monitoringiem wewnętrznym i zewnętrznym,
- zadania opiekuńczo-wychowawcze realizują wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły; w szczególnych przypadkach opiekę nad uczniami Dyrektor może zlecić osobie dorosłej innej niż nauczyciel.
Zadania opiekuńczo-wychowawcze dostosowane są do wieku i potrzeb uczniów.
§18
Statut szkoły określa prawa i obowiązki ucznia z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka. Młodzież nabywa prawa i obowiązki określone w niniejszym statucie z chwilą wpisania do szkolnej księgi uczniów
- Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- swobody wyrażania myśli i przekonań,
- rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów, w tym do indywidualnego toku nauki,
- wyboru projektu edukacyjnego zgodnie z zainteresowaniami i potrzebami edukacyjnymi,
- wyboru przedmiotu na poziomie rozszerzonym, zgodnie ze specyfiką szkoły,
- korzystania z pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych,
- pomocy w przypadku trudności w nauce,
- wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową,
- do odwołania się od oceny zgodnie z regulaminem oceniania.
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły i regulaminach obowiązujących w szkole, a w szczególności:
- W zakresie zajęć edukacyjnych:
- systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
- przestrzegania kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników szkoły,
- wykazania dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
- prezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami,
- brania udziału w pracach społeczno-użytecznych jeżeli szkoła jest w nie zaangażowana,
- dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów,
- punktualnego przychodzenia na zajęcia edukacyjne, odpowiedniego przygotowania się do nich, przestrzegania zasad kultury oraz zasad ustalonych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, a także respektowania regulaminów poszczególnych pracowni,
- postępowania zgodnego z dobrem szkolnej społeczności, dbania o honor i tradycje szkoły, współtworzenia jej autorytetu,
- występowania w stroju odświętnym podczas uroczystości szkolnych i egzaminów,
- przestrzegania ustalonego ceremoniału szkolnego,
- godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, dbania o piękno mowy ojczystej (posługiwania się poprawnym językiem ojczystym - bez wulgaryzmów!),
- innym pracownikom szkoły,
- naprawienia wyrządzonej przez siebie szkody lub odkupienia zniszczonego sprzętu,
- zastosowania się do obowiązującego bezwzględnego zakazu spożywania, posiadania i rozprowadzania papierosów, e-papierosów, alkoholu, narkotyków, dopalaczy i innych środków odurzających na terenie i wokół budynków szkolnych,
- stosowania się do zakazu przebywania na terenie szkoły pod wpływem w/w niedozwolonych środków.
- pozostawienia prac plastycznych realizowanych w trakcie ćwiczeń szkolnych do dyspozycji szkoły, szczegóły określa regulamin archiwum,
- kończąc edukację w ZSP do rozliczenia się w zakresie materialnym ze szkołą, w postaci tzw. obiegówki.
- usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach w określonym terminie i formie, szczegóły określa ZWO (…)
- Uczniów Zespołu Szkół obowiązuje strój estetyczny, a podczas uroczystości szkolnych i egzaminów - odświętny. Na przedmiotach artystyczno-zawodowych obowiązuje fartuch ochronny i nakrycie głowy. Strój odświętny obowiązuje wszystkich uczniów w czasie uroczystości szkolnych i reprezentowania szkoły na zewnątrz. Uczeń nie nosi w szkole szortów, spódnic przesadnie krótkich, spodni-biodrówek, wydekoltowanych bluzek, odzieży odkrywającej brzuch. Uczeń nie nosi przesadnej ilości kolczyków w uszach, szokujących fryzur oraz nie stosuje mocnego makijażu, nie eksponuje tatuaży. Uczeń nie nakleja tipsów na paznokcie i nie chodzi w butach na wysokim obcasie. Konsekwencje wynikające dla uczniów łamiących obowiązek noszenia stroju szkolnego wpłyną na obniżenie oceny zachowania
- Na lekcjach obowiązuje bezwzględny zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych. Komórki należy wyłączać na czas zajęć edukacyjnych. Uczeń nie wykonuje zdjęć oraz nie filmuje i nie nagrywa w szkole bez zgody nauczycieli. Nauczyciel może skonfiskować komórkę, jeżeli uczeń nie przestrzega regulaminu. Skonfiskowany aparat będzie zwrócony jedynie rodzicom lub opiekunom, a do czasu oddania zostanie zdeponowany w sejfie szkoły
- Określa się następujące przypadki, w których uczeń zostaje skreślony z listy uczniów:
- Na pisemny wniosek rodziców lub prawnych opiekunów.
- Na pisemny wniosek ucznia pełnoletniego.
- W przypadku niepojawienia się ucznia w szkole do 15 września, po uprzednim poinformowaniu rodziców lub opiekunów prawnych.
- W przypadku miesięcznej, ciągłej, nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia, po uprzednim poinformowaniu rodziców lub opiekunów.
- W przypadku rażącego łamania regulaminów szkolnych oraz udowodnienia działań niezgodnych z prawem.
- Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną może zalecić odejście ze szkoły w przypadku nie realizowania podstawy programowej w zakresie przedmiotów ogólnokształcących i artystyczno-zawodowych.
- W szkole określa się następujące rodzaje nagród i kar wobec uczniów:
- Nagrody:
- pochwała wychowawcy wobec klasy,
- pochwała dyrektora wobec społeczności szkolnej,
- nagroda rzeczowa,
- Statuetka szkoły - nagroda specjalna za osobowość twórczą, przyznawana wg regulaminu,
- Kary:
- upomnienie wychowawcy wobec klasy,
- upomnienie lub nagana dyrektora,
- prace społeczne na rzecz szkoły, związane z jej działalnością dydaktyczną i wychowawczą,
- zawieszenie w prawach ucznia,
- skreślenie z listy uczniów.
- Uczeń może odwołać się od udzielonej mu kary, składając w formie pisemnej odwołanie do Rady Pedagogicznej w ciągu 7 dni od udzielenia kary. Rada Pedagogiczna rozpatruje odwołanie w ciągu 14 dni od jego złożenia. Brak rozpatrzenia odwołania w terminie 14 dni traktowane jest jako anulowanie kary.
- Wszystkie rodzaje kar i nagród odnotowywane są w dokumentacji szkolnej, za przekazanie tych informacji rodzicom lub opiekunom prawnym odpowiedzialny jest wychowawca klasy.
- Zachowania uczniów zagrażające zdrowiu lub życiu oraz naruszanie zasad bezpieczeństwa w szkole, lekceważenie regulaminów oraz zakazów pracowników szkoły, jak również nakłanianie do w/w zachowań podlega wszystkim określonym w niniejszym statucie karom, włącznie z możliwością skreślenia z listy uczniów.
- Nagrody:
§19
- Zespół Szkół używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zespół Szkół posiada pieczęcie urzędowe odrębne dla każdej ze szkół wchodzących w jego skład.
- Tablice i stemple urzędowe szkół wchodzących w skład Zespołu mają u góry nazwę Zespołu, a u dołu nazwę szkoły.
- Na świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkoły wchodzące w skład Zespołu podaje się nazwę szkoły, świadectwa opatruje się pieczęcią urzędową.
§20
Zespół Szkół posiada sztandar, logo oraz ceremoniał szkolny.
Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 31 sierpnia 2015 roku Statut z dnia 28.06.2012 r. traci moc.
Uchwałą Rady Pedagogicznej 31 sierpnia 2015 roku zatwierdzono Statut uwzględniający aktualne akty prawne.
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2015 roku
Do wiadomości Rady Rodziców
i Samorządu Uczniowskiego
podano 1.09.2015 r.